• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64926
+
-

بهره‌مندی 2/62 درصد مردم  سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی سالم

منابع
بهره‌مندی 2/62 درصد مردم  سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی سالم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان درصد بهره‌مندی مردم کشور از آب آشامیدنی سالم را ۷۴ درصد، اما در این استان را معادل 2/62 درصد عنوان کرد. 

 «اتابک جفری» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آمار بالای جمعیت و پراکندگی روستاها، بیشتر بودن جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری، تداوم خشکسالی‌ها، فقر طبیعی منابع آبی، بارندگی بسیار کم و عقب‌ماندگی تاریخی در زمینه زیرساخت آب‌رسانی از ویژگی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان است. 

وی گفت: خشکسالی‌های مداوم چندین ساله و کمبود آب برای کشاورزی موجب کاهش شدید تولیدات این بخش و بیکاری شماری از کشاورزان و دامداران استان شده است. 

جعفری گفت: به منظور بررسی و پردازش داده‌های مربوط به بخش آب به زودی مدرن‌ترین مرکز پایش خشکسالی کشور در سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان راه‌اندازی خواهد شد. 

وی افزود: استفاده از آب‌شیرین‌کن در برخی نواحی ساحلی و نواحی نزدیک خطوط انتقال آب مرتبط، می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین آب باشد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ارزیابی محلی منابع آب و اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت برای رفع ضرورت‌های تامین آب (به ویژه در بخش‌هایی که فاصله قابل ملاحظه‌ای تا منبع تامین آب فعلی دارند) نیز از اولویت بالایی برخوردار است. 

وی گفت: متوسط بارندگی از ابتدای سال آبی ۹8-۹7 تاکنون نسبت به سال آبی قبل از آن ۲۶۶ درصد و نسبت به متوسط درازمدت نیز ۱۱ درصد افزایش داشته و سال کاملاً نرمالی است اما با وجود این نباید بارش‌ها ما را هیجان‌زده کند. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: حجم ورودی رودخانه‌ها از ابتدای سال آبی 97-98 تاکنون نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن 4۵۶۲ درصد افزایش داشته که نسبت به مدت مشابه درازمدت نیز 4 درصد کاهش داشته است. 

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان و مقایسه آن با کشور ادامه داد: شمال استان (جلگه سیستان) منابع آبی محدود که آورد رودخانه هیرمند از کشور افغانستان است و مرکز استان منابع آبی محدود، اما پایدار زیرزمینی دارند که به دلیل شرایط زمین‌شناسی پتانسیل بالایی ندارند. جنوب استان نیز تلفیقی از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی وابسته به جریان‌ها و تغییرات جوی و سطحی دارد. 

وی افزود: حجم رواناب سطحی سالانه با 6/1 میلیارد متر مکعب 8 درصد بارش‌ها و میزان حجم نفوذ سالانه آب زیرزمینی 4/1 میلیارد متر مکعب یعنی 7 درصد بارش‌ها را تشکیل می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید